Správné kotvení přístřešku pro automobil

Auta zaparkovaná na ulici jsou vydaná na pospas vrtochům počasí. Pro řidiče to znamená škrábání námrazy v zimě a v létě zase nastupování do nesnesitelně vyhřátého auta. Řešením je přístřešek pro auto, který chrání před sluncem, deštěm a sněhem. Pro trvalé a bezpečné uchycení sloupů v patkách nebo trámků na zeď je důležitá správná volba kotevních prvků i spolehlivých vrutů.

Horko, námraza a déšť nemají šanci

Přístřešky chrání vozidla před nepříznivým počasím, jako jsou srážky a nadměrné sluneční záření a poskytují spolehlivou ochranu před ptačím trusem, který díky obsahu pankreatinu poškozuje lak vozu. Na rozdíl od parkování pod širým nebem jsou řidiči ušetřeni strastí se škrábáním námrazy, nekonečného čištění od polétavých kousků rostlin a výhně pekelné v letním období.

Přístřešek je zajímavou alternativou ke garáži. Často bývá otevřený nebo jsou jeho podélné strany vybavené mřížemi pro popínavé rostliny. Střechu lze řešit jako zelenou, ale mějme na paměti, že rostlinky nepokryjí celou střechu přes noc. Nezřídka bývá přístřešek jednou stranou upevněný na zeď domu.

Než se pustíte do práce, zajistěte si stavební povolení, pokud je potřeba. Důležitá je v tomto ohledu velikost přístřešku a jeho vzdálenost od sousedního pozemku. Proto byste měli předem dobře promyslet, zda bude skýtat útočiště jen vašemu automobilu, nebo i něčemu jinému – bicyklu, přívěsnému vozíku, zahradnímu grilu či nářadí atp. Rámová konstrukce může být ze dřeva, což je velmi častý případ, nebo z hliníkových či ocelových montážních lišt.

Přístřešek na auto s nosnou konstrukcí ze dřeva

Sloupek do kování a kování do betonu

Dřevěné nosné konstrukce si lze docela snadno přizpůsobit. Sloupky musejí spočívat na pevných základech. Takřka výlučně to jsou vybetonované patky, do kterých se při betonáži nebo následně umístí patky sloupu „U“ nebo „H“. Vyšší přesnosti a spolehlivosti dosáhnete při dodatečném vlepení s pomocí chemické malty, např. FIS VL 300 T.

K upevnění sloupků do patek se bezvadně hodí vrut fischer typ FJS-LT. Jeho první předností je materiál – vyrobený z nerezové oceli zaručuje trvale bezpečné upevnění. Druhý benefit při jeho použití plyne z širokého krčku pod hlavou průměru 10 mm, který zcela vyplní otvor v kování a poskytuje spoji výtečnou stabilitu. Navíc není nutné pro vrut předvrtávat otvor.

Upevnění sloupku do tesařského kování

Přístřešek „přilepený“ na zdi není nic zvláštního

fischer vám dále pomůže s upevněním pozednice, trámku upevněného ke zdi domu, který nese druhou polovinu střechy. K upevnění do zdiva plného či svisle děrovaného skvěle poslouží chemická malta FIS VL 300 T a pevnostní závitová tyč M16. Nezapomeňte řez na tyči ošetřit proti korozi, např. zinkovým sprejem. Rozteč kotev samozřejmě závisí na zatížení od hmotnosti poloviny střechy a sněhu, který na ni napadá v zimě. Zatížení by bylo dobré konzultovat se statikem nebo specialistou od fischera, ale nejspíš vám poradíme, aby maximální rozteč kotev byla 0,5 metru.

Upevnění pozednice závitovou tyčí
Pozornější přístup vyžaduje upevnění na stěnu s významnou tepelně izolační vrstvou (> 60 mm). V tomto případě by bylo dobré použít kotevní systém TherMax 16, který nápaditě snižuje bodový prostup tepla. Pokud není kotvy s přerušeným tepelným mostem zapotřebí, volte opět závitovou tyč a chemickou maltu. Do svisle děrovaného zdiva ji ale musíte doplnit o sítko (to platí i pro systém TherMax). Při kotvení standardní závitovou tyčí je výhodné použít sítko pro průvlečnou montáž FIS H 22×130/200 K. Sice si trochu připlatíte, ale ušetříte čas a hlavně spoustu starostí.

Výkonný vrut pro spolehlivé konstrukční spoje

Upevnění krokví k pozednici a vaznici použijte konstrukční vruty pro dřevostavby FPF nebo speciální vruty Power-Full. Úspěšně dokončený projekt přístřešku vás bezesporu naplní hrdostí a zejména vám mamutím dílem usnadní život.

Detail konstrukčního spoje s vrutem fischer Power-Full
cd-blue-54ff7c8c74-2pfgf